Online tartalmakat értékesít a Szabadszínész

Kultúra
Fizetős online tartalomszolgáltatót indított ART Peep SHOW néven a Szabadszínész. Az online színészkereső adatbázist üzemeltető cég a koronavírus-járvány miatt döntött úgy, hogy lehetőséget teremt a színészeknek a pénzkeresésre az otthonukban készített tartalmak értékesítésével.

Ne a Facebookra, hanem a Szabad a produkció oldalára készíts tartalmat, mert ezzel segítheted a bajba jutott színészeket, vagy saját magadat!” Ezzel a gondolattal indította útjára a magyar startup új oldalát, ahol – a közösségi médiában tömegesen terjedő ingyenes tartalmak ellenére – pénzt kérnek a színészek által, otthoni körülmények között felvett produkciókért.

„A színészek által létrehozott online tartalom értékes és meggyőződésünk, hogy a nézők egy része még ezekben a nehéz időkben is szívesen áldozna erre, sőt vágya, hogy kifejezze támogatását kedvenc művészeti ága iránt. Ezenkívül időszerű elgondolkodni azon, hogy ha telefonért, autóért, kenyérért fizetünk, miért érzünk szemérmet, ha ugyanezt várjuk el kisebb-nagyobb online tartalmak szolgáltatásért, amiben szintén idő, munka, szaktudás és pénz van” – mondták el a kezdeményezésről Gosztonyi Csaba és Lengyel Tamás, a Szabadszínész alapítói.

Ezért indítottak egy weboldalt, ami – ha megfelelő számú művész csatlakozik hozzá – megváltoztathatja ezt a tabuként kezelt helyzetet: egyszersmind a közgondolkodást. Ráadásul fórumot és bevételt teremthet azoknak, akik most munka és pénz nélkül maradtak.

„Hozz létre tartalmat, mondj el egy verset, olvass fel, énekelj, és a nézők a megtekintésért fizetnek majd!” – így szól a felhívásuk. A befolyt összeget a művészek minden hónap végén felvehetik, de jótékony célra is fordíthatják: három szervezetnek, a a Színházi Szolidaritási Alapnak, a Színházi Dolgozók Szakszervezete Segítsünk Alapítványának vagy a Független Előadó-Művészeti Szövetség segélyalapjának is felajánlhatják.

Az oldalra regisztrálók vállalják, hogy amilyen tartalmat oda pénzért feltöltenek, máshol nem lesz ingyenesen elérhető. A produkciókat az alkotók természetesen népszerűsíthetik, megoszthatják bárhol. Az ART Peep Show indulásának első hetében közel 30 művész töltött fel tartalmat, többek között Bata Éva, Schmied Zoltán, Trokán Nóra, Trokán Anna, Molnár Áron, és az első dalpremier is megvolt: Ember Márk Nem esek szét című dalával.

A Szabadszínész két éve indult útjára Lengyel Tamás színész és Gosztonyi Csaba reklámszakember ötletéből, majd 2019 áprilisában kapott 120 millió forint befektetést kap az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől. A Szabadszínész egy színészkereső adatbázis, ahol a szereplők és a produkciók egymásra találhatnak. A startup 2020 márciusában, épp a koronavírus-járvány kitörésekor készült el új termékével, a Szabad a produkcióval, ahol – az eredeti elképzelés szerint – produkciókat lehet venni. A járvány miatt ideiglenesen profilt váltottak, ez lett az ART Peep SHOW.