Jeffrey A. Okun

„Ez volt életem legjobb munkája”- exkuzív interjú a világhírű Kozmosz sorozat vizuális látványtervezőjével, Jeffrey A. Okunnal

Kultúra

A National Geographic Kozmosz című világhírű ismeretterjesztő sorozatának folytatására ugyan évekig kellett várni (2O14-ben ment le a legutóbbi széria), de megérte a várakozás, mert elképesztő látványvilággal, érdekfeszítő tartalommal és egy zseniális műsorvezetővel Neil DeGrasse Tyson-nal ültetik majd a képernyők elé a rajongókat a Kozmosz: Lehetséges világok új epizódjai. A megalapozott tudományos hipotéziseken alapuló, a világegyetemmel és annak keletkezésével foglalkozó sorozat egyik legszembetűnőbb erénye az a vizuális látvány, amelyet a tudomány által feltételezett dolgokról kellett megalkotni, látványosan lemodellezni. A Los Angeles-i premieren a sorozat visual effectjeiért felelős látványtervezővel, Jeffrey A. Okun-nal beszélgettünk a város vészhelyzeti lezárása előtt.

Meséljen egy kicsit arról, hogy hogyan kell elképzelnünk a munkáját? Én valahogy úgy képzelném el, hogy nagyon hasonló a képi világ megtervezése, mint a sci-fi sorozatoké, mert ott is olyan jövőbeli dolgokat terveznek meg, amelyek ma még nem léteznek, ráadásul nagyon sok science fiction játszódik az űrben…

Lehetne olyan ez a munka, mint a sci-fi, de ebben az esetben nem erről volt szó. Ez nem fikció. Ez az egész sorozat a tudományról szól. A vizuális effektek megtervezése remek lehetőséget nyújtott számomra ahhoz, hogy el tudjam mélyíteni a tudományos ismereteimet, hogy be tudjam magam ásni a tudomány világába, amit egyébként imádok. Már a középiskolában kiemelt képesítést szereztem fizikából, de követem a JPL – Jet Propulsion Laboratory – NASA California munkáját is. 

 

Mi volt a legnagyobb veszélye ennek a munkának?

Amikor egy-egy elvont tudományos elképzelésből képileg megjelenített modell lesz, akkor mindig felmerül a kérdés, hogy mennyire pontosan sikerül ábrázolni az adott hipotézist vagy objektumot. Ez volt a legnagyobb félelmem.

 

És hogy érzi,  sikerült?

Azt gondolom, hogy igen, mert minden egyes tételhez sikerült megtalálnunk sikerült megtalálnunk egy formulát, ami működött és a további gondolkodásunkat generálta. Ez volt az első nagy lépés és ezáltal tudtunk végül történetet mesélni. Az alap elképzelésünk az volt, hogy a látvánnyal sikerüljön megerősíteni és érthetővé tenni a tudományos gondolatokat.

 

Melyik epizód jelentette a legnagyobb kihívást?

A kvantumfizikával foglalkozó epizód. Semmi kapaszkodó nem volt, semmi megfogható dolog. Csupán tudományos teóriák.

 

Úgy gondolom, hogy ez nem lehetett magányos munka, hanem csapatban kellett dolgozni…

Ez így van. Létrehoztunk egy munkacsoportot, ami nagyon izgalmas volt számomra. Mindenki benne volt, Ann Druyan, and Brannon Braga and Niel DeGrass Tyson, and Viggo Mortensen operatőr, tudományos szakértők,  az összes tudós, az összes fizikus… folyamatosan tartottuk a kapcsolatot minden formában.

Neil deGrasse Tyson (balról)

Hogyan zajlott egy-egy ’brain-storming’, amikor fizikálisan is leültek egy asztalhoz ezek a nagy koponyák, hogy a sorozaton dolgozzanak?

Leültünk az asztalhoz és rövid időn belül úgy éreztem, hogy szétrobban a fejem! (nevet) Többször eljutottam arra a pontra, hogy itt a vége, akkor én most hazamegyek, mert képtelen vagyok megcsinálni ezt a munkát. Azt éreztem, hogy csalódást fogok okozni nekik, kevés lesz hozzá a tudásom és képességem. De a csapat nagyon támogató kollaboratív volt és nem engedték, hogy feladjam. Toltak afelé a szint felé, amit a sorozatnak képviselnie kell és kisajtolták belőlem az eredményeket, sőt aztán hagyták, hogy amikor beindultam, még annál is messzebb mehessek.. Visszatekintve azt látom, hogy sokkal messzebbre jutottam, mint ahogy azt az elején el tudtam volna képzelni.

 

Van, akire példaképként tekint a csapatban?

Nagyon nagy rajongója vagyok Ann-nek és Brannon-nak. Ann az első széria óta írja a Cosmos epizódjait,  Brannon pedig az első Star Treck írója volt. El tudja ezt képzelni? Úgy éreztem magam, mint egy kisfiú a Toy Story-ban, hogy minden megelevendik körülötte és valóra válnak a gyerekkori álmok. (nevet) Viccet félretéve, egy olyan nemzetközi kollaborációnak lehettem a részese, amelyben tizenöt cég és tizenöt ország vett részt. Felemelő. Ez volt életem legjobb munkája!

A Kozmosz: Lehetséges világok című sorozatot március 22-től vasárnaponként 21 órakor vetíti a National Geographic.

– Vida Virág –