Jelentős növekedést ért el a hazai online piac 2021-ben is

Gazdaság

Továbbra is jelentős növekedésre képes a hazai e-kereskedelem – derül ki a GKI Digital által publikált jelentésből. A 2021-es év növekedése mintegy 32,4%-ra tehető; ez hozzávetőlegesen kétszeres ütemű bővülés a koronavírus-járványt megelőző évek növekedéséhez képest. A piac 1203 milliárd forintos forgalommal zárta 2021-et.

A korábbi prognózisoknak megfelelően az e-kereskedelem részesedése elérte a teljes kiskereskedelem 10,4 százalékát – az üzemanyag- és gépjárműeladásokat leszámítva. Megállapítható, hogy ebben jelentős szerepe van a pandémia miatt megváltozott vásárlói szokásoknak, illetve a szereplők folyamatos szolgáltatásfejlesztésének.

Kimondható, hogy a bővülés üteme lassult ugyan, hiszen a koronavírus-járvány által meghatározott 2020-as esztendő növekedési üteme 45% körül alakult; noha 2021-es év 32%-os növekedése visszaesésnek tűnhet, valójában meglepően erős teljesítményről beszélhetünk. Ez az eredmény különösképpen annak fényében értékelhető, hogy az elektronikai eszközök globális forgalma jelentős mértékben csökkent; a okostelefon-kiszállítások 11 százalékkal estek vissza globálisan az első negyedévben.

Összességében kimondható, hogy a hazai környezet kimondottan kedvező a kereskedők és a piacra újonnan belépők számára. Noha a verseny egyre nagyobb, egyelőre sok a fóka és csak közepesen sok a vadász – fogalmaz a megkérdezett marketingvezető. A piacvezető szereplők, mint az eMAG, működési sajátosságából adódóan hozzájárul a piac fejlesztéséhez, illetve a marketplace szolgáltatásának köszönhetően a kisebb szereplők növekedéséhez is. Mivel az Extreme Digital az eMAG-ra költözik, a hazai e-kereskedelem fejnehéz jellege jelentősen csökken. Kérdés, hogy kisebb és a közepes szereplők ezt képesek lesznek-e valamilyen módon kihasználni, illetve lesz-e lehetőségük olyan vásárlói réteg megszerzésére, amit korábban nem tudtak megszólítani.

Felvetődik a kérdés, milyen jövőre számíthatnak az e-kereskedők, mekkora növekedésre lesz képes a piac. Természetesen nem lehet függetleníteni a piac jövőjét a gazdasági válságoktól; az elhúzódó ukrán-orosz konfliktus jelentős gazdasági visszaesést idézhet elő a kontinensen, így a begyűrűző gazdasági hatások jelentősen fékezhetik a 2022-es eredményeket. Sok piaci szereplő arra számít, hogy a piac telítettség érzete miatt újra felerősödnek a külföldi piacnyitást szorgalmazó hangok. Az ilyen törekvések a koronavírus-járvány megjelenését követően elhalkultak, hiszen az ellátási láncok problémái és a hazai tranzakciók megnövekedett száma elterelte a figyelmet az ilyen jellegű törekvésekről.

Számos pozitív példa említhető, amikor magyar tulajdonú webáruház piacszerzésre volt képes a külpiacokon, mint például az Extreme Digital horvát vagy szlovén webáruháza esetében, azonban a tendencia inkább fordított; a hazai piacon tevékenykedő 10 legnagyobb webáruház közül csupán az Extreme Digital és a Libri-Bookline magyar alapítású.

Szakértői vélemények szerint a hazai piac szereplői megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztikai szolgáltatások birtokában sikeressé válhatnak a külpiacokon a következő években.