Kiütheti a pelenka a mobilokat?

Gazdaság

Tavaly lépte át a 40 milliárd forintos álomhatárt és ezzel az egyik
legnépszerűbb kategória lett a gyorsan forgó fogyasztási cikkek, szaknyelvi rövidítéssel élve az
FMCG termékek online kereskedelme Magyarországon – számolt be az eMAG. Ugyan a
csúcsterméknek számító tévéktől és mobiloktól még így is jócskán elmarad, de az látszik, hogy
közel 20 százalékos növekedésével ez a leggyorsabban fejlődő kategória itthon.


Az FMCG (fast moving consumer goods) termékek olyan árucikkek, amelyek gyorsan forognak az
üzletek polcain, amiket a fogyasztók viszonylag rövid időn belül (napi, heti, havi) rendszerességgel
újra meg újra megvásárolnak, ilyen például a papír zsebkendő vagy gyerekes háztartásokban a
pelenka. A GKI Digital mérései szerint* a magyarországi internetes rendelések összértéke 2018-
ban 17 százalékkal múlta felül a 2017-es szintet A gyorsan növekvő hazai e-kereskedelmi
szektorban már több, mint 3 millió fő vásárol rendszeresen online.

11 EZERÉRT PAKOLJUK TELE A KOSARUNKAT
2018-ban közel másfél millió vásárló fizette ki virtuális kosara tartalmát az oldalon, majdnem
tizedével többet költve, mint egy évvel korábban. Az e-kereskedelmi szektorban a tavalyi évben
egy vevő átlagosan nettó 11 ezer forintért vásárolt alkalmanként, éves szinten pedig tizenkétszer
rendelt és 133 ezer forintot költött el.

FELZÁRKÓZIK A MŰSZAKI CIKKEKHEZ AZ FMCG?
Az interneten még mindig a műszaki cikkek kategóriája legnépszerűbb. A legtöbb eladott
termék a háztartási gépek, szórakoztató elektronika, mobiltelefonok és tabletek kategóriákból
kerül ki. 2018-ban közel 100 milliárd forintot költöttünk kütyükre és háztartási gépekre. A
leggyorsabb növekedés viszont az FMCG piacon következett be és iparági előrejelzések szerint a
kategória növekedése nem áll meg. Ma az FMCG terméknél az online vásárlások átlagos
kosárértéke közel 23 ezer forint.
„Az FMCG szektor még nagyobb térnyerésre számítunk, hiszen egyre több típusú termék kerül
be a kategóriába. A legkeresettebbek a hétköznapokhoz szükséges alapvető áruk: pelenkák,
mosószerek, parfümök, ruházati cikkek.” – mondta el Catalin Dit, az eMAG magyarországi
vezetője.
Az eMAG-on keresztül leadott rendelések több, mint egyharmada a napi fogyasztási cikkek
kategóriából kerül ki, ide tartoznak a pelenkák és kiegészítők, a szabadtéri játékok, a mosó- és
tisztítószerek, a parfümök és ajándékszettek, a bébiétel kiegészítők és a kisállat eledelek. További
népszerű termékkategória még: a divat, a smink, a konyhai- és irodai kiegészítők, a könyvek és a
sportfelszerelések.

MILYEN A TIPIKUS FMCG VÁSÁRLÓ?
Az online vásárló lakosság Magyarországon 3,2 millió fő. A 30-55 évesek jelentik a legfőbb bázist, a
fizetőképes vásárlók átlagéletkora 45 év. Az eMAG-nál a rendelések felét a 24-55 év közötti
korosztály adja le, 44 százalékát pedig a 18-24 év közöttiek. Férfiak és nők közel azonos arányban
vásárolnak. A piaci statisztikák alapján jól modellezhető a tipikus FMCG vásárló: a legnagyobb
csoport közel 700 ezer fővel FMCG terméket online igen, de élelmiszert interneten még nem
vásárol. A második csoport 440 ezer fővel, akik élelmiszert interneten keresztül (is) rendelnek. A
legkisebb, közel negyedmillió főt számláló csoport tagjai pedig ugyan vásárolnak már online, de a
gyorsan forgó termékek beszerzését még fizikai jelenléttel is rendelkező boltokban intézik.