Az Európai Bizottság felhívására az online platformok több millió félrevezető hirdetést távolítottak el weboldalaikról

Európa

Az Európai Bizottság elkötelezetten védelmezi a fogyasztókat az interneten. Ennek jegyében nemrégiben átfogó online ellenőrzési akciót koordinált, melynek keretében az ellenőrök azt vizsgálták, mely webhelyek fogalmaznak meg hamis állításokat, illetve hirdetnek hatástalan „csodaszereket”, nem létező vagy hamis termékeket a koronavírus-járvány kapcsán. Az eredmények azt mutatják, hogy a Bizottság felhívására válaszul az online platformok több millió félrevezető hirdetést és eladásra kínált terméket távolítottak el vagy tiltottak le weboldalaikról.
Az online ellenőrzési akció – amelyben 27 ország fogyasztóvédelmi hatóságai vettek részt – két részből állt: egyrészt magas szinten átvilágították a vizsgált online platformokat, másrészt pedig mélyreható elemzésnek vetettek alá több olyan reklámot és webhelyet, melyek a fogyasztók körében a koronavírus-járvány miatt nagy keresletnek örvendő termékeket hirdettek eladásra. Az átvilágítás során az ellenőrök kiemelt figyelmet fordítottak a védőmaszkok, fejvédők, kézfertőtlenítők és vírustesztek, valamint az olyan élelmiszerek, étrend-kiegészítők és nem élelmiszer jellegű termékek értékesítésére irányuló ajánlatoknak, amelyeknek a forgalmazók gyógyhatást tulajdonítanak a koronavírus-fertőzéssel szemben.

A hatóságok számos kétes ajánlatra és hirdetésre bukkantak olyan termékek kapcsán, amelyeket megtévesztő módon a koronavírus-járvánnyal összefüggésben kínáltak az érintett weboldalak, ezenfelül sok esetben találkoztak indokolatlanul magas árakkal, és olyan, megalapozatlan állításokkal, miszerint a hirdetett termék képes megelőzni, illetve gyógyítani a koronavírus-fertőzést. Az online ellenőrzés azt is feltárta, hogy a tisztességtelen eszközökkel élő kereskedők olyan új módszereket alkalmazva csapnak le „áldozataikra”, amelyek megnehezítik a leleplezésüket. Ilyen módszer például, hogy csak burkoltan állítják – képek vagy ábrák segítségével sugallják –, hogy termékeik gyógyhatással rendelkeznek.

A vizsgálat összességében azt mutatta, hogy a Bizottság és a legnagyobb online platformok közötti folyamatos információcsere rendkívül eredményes. A Google például világszinten több mint 80 millió hirdetést tiltott le vagy távolított el a koronavírus-járvánnyal összefüggésben.