Opera az anyák megmentőjéről a Csokonaiban

Kultúra

A Budapesti Operettszínház és a Bartók Plusz Operafesztivál Semmelweis című zenés darabját látja vendégül a Csokonai Színház január 16-án és 17-én a teátrum nagyszínpadán Szabó P. Szilveszterrel a címszerepben. További jelentős szerepekben a Nagymező utcai teátrum művésznői, Frankó Tünde, Nádasi Veronika és Lévai Enikő láthatóak.  

Semmelweis korának jelentős személyisége volt, de ezt a kortársai nem ismerték fel. Bár felfedezte, miként lehetne kiküszöbölni a gyermekágyi lázat, süket fülekre talált. Anyák és csecsemők tömegével haltak meg a szülés után, de az orvosi elit tagjai nem akartak szembenézni a saját felelősségükkel: gondatlanságukkal ők maguk terjesztik a fertőzést.

Az opera amerikai zeneszerzője, Raymond J. Lustig és szövegírója, Matthew Doherty munkájuk során megdöbbentek azon, hogy egy számunkra ma alapvetőnek számító tevékenység fontosságát, mint a kézmosás, egykor megkérdőjelezte az orvostársadalom. Semmelweis Ignácot éveken át gúnyolták nemcsak bécsi, hanem budapesti kollégái is. A legfontosabb kérdés mégis az lehetett: mit jelent birtokában lenni a megoldásnak, mégis tehetetlenül nézni a nők halálát nap mint nap? A szerzők ezt az érzelmi utazást mesélik el, lélektani kérdéseik, amelyek felől a történethez közelítenek Semmelweis és az általa kezelt nők tapasztalataira irányulnak. A nagy forradalmak és felfedezések korszakában Semmelweis saját forradalma elbukott, és mintegy száz évnek kellett eltelnie, mire elnyerhette az “anyák megmentője” címet.

A zeneműben kiemelt szerepet tölt be a női kar és annak minden, éteri szépségű megnyilvánulása. A szólistákkal kiegészült kórus, valamint kortárstáncosok jelenítik meg a gyermekágyi lázban elhunyt nőket, akik lidércekként kísértik Semmelweist. A produkciót különleges vizuális világgal, számos vendégművész bevonásával a fiatal rendező, Boross Martin állította színpadra Nyáry Krisztián Igazi hősök – 33 magyar című könyve Semmelweis Ignácról szóló fejezetének felhasználásával.