Az EU dióhéjban 3. Belső piac

Gazdaság

Miért is jó az, hogy nekünk, európai országoknak van egy közös, belső piacunk?

A mintegy 500 millió fogyasztót és 20 millió vállalkozást tömörítő európai belső piac, más néven az egységes piac lehetővé teszi, hogy az emberek közösség teljes területén szabadon utazzanak, a vállalkozások pedig EU-szerte szabadon végezzenek kereskedelmi tevékenységet. A belső piacnak köszönhető, hogy az uniós polgároknak jogukban áll más uniós országokban munkát vállalni, tanulmányokat folytatni, illetve nyugdíjba vonulni. További előnye, hogy nagyobb áruválasztékot, kedvezőbb árakat és hatékonyabb védelmet biztosít a belföldön, külföldön és az interneten vásárló fogyasztók számára, egyidejűleg pedig lehetővé teszi, hogy a nagyvállalatok és a kisebb vállalkozások könnyebben és olcsóbban végezzenek határokon átívelő üzleti tevékenységet és vegyenek részt a globális versenyben.

Gondoljunk csak bele, mennyivel könnyebb a tagállamoknak egymással kereskedni, ha nincsenek vámok, illetve ugyanazok a szabályozások (pl. fogyasztóvédelmi előírások) vonatkoznak minden tagállamra. Az egységes piac azért jött létre, hogy az Európai Unióban élő 500 millió fogyasztó javát szolgálja. A fogyasztóknak jogukban áll, hogy EU-szerte (ugyanolyan feltételek és szerződéses kötelezettségek mellett) bármelyik kereskedőtől árukat és szolgáltatásokat vásároljanak. Minél alaposabban tudnak a fogyasztók tájékozódni és a szükséges információk birtokában döntést hozni, annál jobban megerősödik az egységes piac, és annál nagyobb ösztönzést kap a verseny, az innováció és a gazdasági növekedés.

Mindazonáltal az egységes piac működésén állandóan dolgozniuk kell a döntéshozóknak, például az adminisztratív akadályok felszámolása terén. A jövőben az egységes európai piacot tovább kell fejleszteni annak érdekében, hogy az a gazdasági növekedés hajtómotorjaként teljes fordulatszámon működjön.